Studenten Amersfoort in business

Vijf student-bedrijven van de HU Amersfoort zijn als enige genomineerd voor de regionale finale van de Stichting Jong Ondernemen op 13 mei in het Provinciehuis in Utrecht.

Het gaat om bedrijfjes van eerstejaars studenten small business and retail management. In totaal waren er dertien inzendingen uit Midden-Nederland: behalve de HU Amersfoort ook van de Christelijke Hogeschool Ede en het particuliere instituut Inter College Business School.

Een jury beoordeelde de student-companies op het ingezonden ondernemingsplan en halfjaarverslag. ‘De vijf geselecteerde bedrijven zijn in de ogen van de jury de beste’, zegt regiocoördinator Jan van der Grift van Jong Ondernemen. Het is voor het eerst dat de finale bestaat uit louter bedrijfjes van de HU Amersfoort. De studenten leren vaardigheden op het gebied van ondernemerschap door het oprichten van een bedrijf en een product in de markt te zetten. De onderneming wordt na een half jaar ontbonden.

De vijf genomineerden zijn: S Evolution (draagbare fietslamp), Disway Productions (tasjes voor diabetici; foto), Dutch Young Pioneers (anti-muggenarmbandjes), One Vision (kraampakket voor mannen) en Vertical Sunrise (kaartspel voor kinderen). Een van de vijf is dus zeker van een plek in de landelijke finale op 4 juni in Lelystad, waar de zes regionale winnaars het tegen elkaar opnemen. De beste gaat vervolgens door naar de Europese finale in Denemarken.

Op zaterdag 18 april vindt in Hoog Catharijne de Nationale Marktdag plaats waarin student-bedrijven uit heel Nederland zich presenteren.