Studenten beoordelen jongerenbeleid gemeenten

Tweehonderd eerstejaarsstudenten pedagogiek gaan 25 september en 2 oktober op zoek naar de gemeente met het beste jongerenbeleid. Deze gemeente wint de Jong Lokaal Bokaal, een initiatief van de Nationale Jeugdraad.

Veertien gemeenten zijn door de voorselectie gekomen en krijgen bezoek van de studenten. ‘De eerstejaars gaan in gesprek met ambtenaren, jongerenwerkers en de plaatselijke jongeren. De studenten moeten kritisch oordelen. Mooie plannen zijn er genoeg, maar de praktijk moet uitwijzen of ze deze ook waarmaken’, meldt Joost de Bruin, docent pedagogiek. ‘Na de bezoeken moeten de studenten een rapport schrijven waaruit de beste gemeente naar voren komt.’

De Jong Lokaal Bokaal wordt op 19 november door minister Rouvoet uitgereikt. Dit is het tweede jaar dat studenten voor het vak oriëntatie pedagogisch werkveld aan dit project meedoen. Afgelopen jaar won Borsele de bokaal. Naast de award voor de gemeente zit er voor de studenten ook een beloning aan vast. Degene die het beste rapport schrijft, wint een prijs. Wat deze prijs inhoudt is vooralsnog geheim.