Studenten blij met ov-kaart

Meer dan tachtig procent van de studenten zou graag kunnen kiezen tussen een ov-kaar en een vergoeding. Toch prefereert zeventig procent de kaart, blijkt uit onderzoek van studentenvakbond LSVb.

Uit een online enquête van de LSVb blijkt dat 83 procent van de studenten vindt dat ze de keuze moeten krijgen tussen een ov-kaart of tachtig euro extra studiefinanciering. Eenzelfde regeling geldt immers voor studenten in het buitenland, die niets aan een ov-kaart hebben.

Mocht die keuze er daadwerkelijk komen, dan kiest toch maar 29 procent voor het geld. Niet gek, want zonder kaart waren de 1250 bevraagde studenten gemiddeld 146,40 euro per maand kwijt aan reiskosten – hbo’ers iets meer (158,8 euro) dan wo’ers (133,2 euro). Omdat LSVb rekende met een korting van veertig procent, komt daar jaarlijks nog eens 55 euro bovenop voor een voordeelurenkaart. Bovendien geldt de voordeelurenkorting niet vóór negen uur ’s ochtends: wie vroeg naar college moet, is dus de klos.

Meer cijfers van de studentenvakbond: gemiddeld reizen studenten 11,4 keer per week met het openbaar vervoer, 7,3 keer daarvan gaan ze naar college. Hbo’ers doen gemiddeld 47 minuten over een enkele reis, wo’ers iets meer dan een half uur. Eerstejaars reizen vijf minuten meer dan tweedejaars. Veruit de meeste studenten reizen met de trein (het populairst onder 56 procent) of bus (32 procent), en doen dat met een weekkaart (84 procent).