Studenten dakloos na grote brand

Bij een grote uitslaande brand in de Utrechtse binnenstad zijn ten minste twaalf bewoners definitief hun huis kwijtgeraakt. De gedupeerden zijn vooral studenten. Zie ook foto’s en filmpjes AD/UN

Zij woonden in de drie panden aan de Oudegracht die helemaal door het vuur verwoest zijn. In een van deze panden brak zaterdagmiddag rond vijf uur de brand uit. Vier andere gebouwen zijn beschadigd.

Zo’n dertig andere bewoners van de beschadigde panden moeten tijdelijk onderdak zoeken bij familie en vrienden. Het is nog niet bekend wanneer zij weer terug kunnen.

De brandweer had de brand zaterdagavond rond half elf onder controle, maar is zondagochtend en de nacht ervoor nog wezen nablussen. Dat was volgens woordvoerder Elferink nodig, omdat het hier en daar nog wat nasmeulde.

De brand is ontstaan in een vestiging van kringloopbedrijf De Arm. Die had daar ondermeer veel kleding hangen. Toen het vuur uitbrak, waren er geen bezoekers meer in de winkel. Ook een bewoonster van de appartementen boven de winkel was op tijd weg. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

Hekken moeten toeschouwers op afstand houden. Veel inwoners waren gistermorgen al ter plekke om te zien welke ravage het vuur in de historische binnenstad heeft aangericht. De rook trok zaterdag over een groot deel van de binnenstad. De brandweer was met groot materieel uitgerukt. Een politiehelikopter met infrarood camera hing in de lucht om de brandhaarden op te sporen.