Studentenenquête: HU in onderste regionen

De HU doet het in de Nationale Studentenenquête (NSE) met een 3.5 net iets beter dan Inholland. De laatste krijgt een 3.4, de laagste score. Avans Hogeschool is met een 3.9 volgens de studenten de beste bij de grote instellingen.

Dat blijkt uit de uitslag van de Nationale Studentenenquête 2012. Studenten van Hogeschool Helicon en de Hogeschool voor pedagogisch en sociaal-agogisch onderwijs Groningen zijn het meest tevreden over hun opleiding: de studenten geven een 4.4. Net als bij Inholland waarderen de studenten van Hogeschool Edith Stein en Saxion next hun instelling met een 3.4.

Ieder jaar krijgen duizenden studenten het verzoek een vragenlijst in te vullen over hun opleiding: wat vinden ze van de inhoud van het onderwijsprogramma, de faciliteiten, de organisatie, enzovoorts? Dit keer vulde een derde van alle 650 duizend studenten hem in.

Studenten geven ook een cijfer voor algemene tevredenheid over hun hogeschool, op een vijfpuntschaal. Over het algemeen zijn de totaaloordelen van studenten over hun hogeschool redelijk stabiel. De waardering van de HU blijft de afgelopen drie jaar steken op een 3.5.

De NSE 2012 wordt gefinancierd door het ministerie van Onderwijs en valt onder de verantwoordelijkheid van de stichting Studiekeuze123. Hij wordt afgenomen door onderzoeksbureau ResearchNed.