Studielink nog niet perfect

Tot voor kort deden hogescholen en universiteiten hun studentenadministratie ieder voor zich. Dat kon efficiënter. In nauw overleg met het veld ontwikkelde SURF, de ict-club van het hoger onderwijs, daarom het programma Studielink. Alle studentgegevens worden straks centraal gecontroleerd en bewaard. Daarmee wordt de administratie in het hoger onderwijs een stuk efficiënter en goedkoper.
Wouter de Haan van de coördinerende organisatie Surf erkent dat het een hele toer was om de instellingen op één lijn te krijgen. ‘Maar we zijn nu een heel eind. De eerste zes hebben hun volledige studentenadministratie al via Studielink lopen.’ De meeste andere instellingen zitten echter nog in het voortraject. Studielink is nog lang niet perfect. Met name voor buitenlandse studenten moeten instellingen nog altijd een eigen registratiesysteem in de lucht houden.
Surf heeft tot eind 2009 de tijd om Studielink volledig in te voeren. Tegen die tijd heeft dat vermoedelijk zo’n dertig miljoen euro gekost. (HOP)