‘Titus Brandsma’ gesloopt

De sloop van het voormalig bejaardentehuis Titus Brandsma in de wijk Overvecht, dat zes jaar lang tijdelijk onderdak bood aan studenten, is in volle gang.

‘Titus bedankt’, meldt studentenhuisvester SSH Utrecht met een vleugje nostalgie. Een vleugel van het pand met 280 kamers werd verhuurd aan studenten en andere jongeren. Ruim 130 woningen bood in de afgelopen jaren een dak boven het hoofd aan buitenlandse uitwisselingsstudenten.

Een deel van het pand bleef bestemd voor bejaarden en ook een groep Turkse meisjes woonde er onder begeleiding. SSH heeft in het pand veel kunnen experimenteren met verschillende woonvormen, schrijft de stichting. Begeleid wonen is een van de nieuwe woonvormen waar de SSH zich op richt.

De D66-fractie in de gemeenteraad heeft schriftelijke vragen gesteld over de sloop. Die zou overlast en gevaarlijke situatie opleveren voor een nabijgelegen school. Op de plek van het te slopen pand komt nieuwbouw met appartementen, eengezinswoningen en bedrijfshuisvesting.