Treinkaartje terug

Studenten met een OV-weekkaart die op Goede Vrijdag een kaartje kochten of een boete kregen, kunnen hun geld terugvragen. De NS steunt het pleidooi van de LSVb om de weekkaart ook op doordeweekse feestdagen te laten gelden.

Feestdagen als Goede Vrijdag en 5 mei zorgen voor veel onduidelijkheid, vindt de Landelijke Studentenvakbond. Veel studenten hebben op zulke dagen nog studie- en stageverplichtingen en realiseren zich niet dat hun weekkaart dan ongeldig is, wat tot een groter aantal boetes leidt.

De Nederlandse Spoorwegen en de reizigersorganisaties lieten op Goede Vrijdag weten dit probleem te herkennen. Ze willen net als de LSVb dat het wordt opgelost. Vooruitlopend daarop kregen conducteurs opdracht in elk geval geen boetes uit te delen. Wie per ongeluk toch een boete kreeg, kon zijn geld terugkrijgen via Klantenservice.

Toen echter bleek dat een deel van de conducteurs had omgeroepen dat alle studenten met een weekkaart gratis mochten reizen, besloot de NS één lijn te trekken: ook het geld voor aangeschafte treinkaartjes kan worden teruggevraagd.

In afwachting van definitieve veranderingen gelden voor 5 mei de normale regels. De NS gaat studenten vooraf uitvoerig waarschuwen.