Twitteren tijdens reclame

Dat Tv-kijkers een reclameblok gebruiken voor een toiletbezoek, iets te drinken inschenken of te telefoneren, dat wisten we al. Maar door het gebruik van social media is het effect van commercials minder geworden. Dat concluderen studenten Communicatiemanagement van de HU. De studenten hebben via observatie daadwerkelijk gedrag gefilmd. Veel van wat wordt uitgezonden door adverteerders wordt niet opgemerkt.

In zestien huishoudens werd met een camera gefilmd tijdens het kijken naar The Voice Kids. Bij dit programma kost een commercial al snel een paar cent per huiskamer. Op de gefilmde beelden tijdens de commercial breaks is te zien dat kijkers met telefoon, tablet, computer of laptop bezig zijn. Daarnaast doen ze wat ze altijd al deden: drankjes halen, wat eten en zappen. Veel van die investeringen lijken weggegooid geld.

Uit het onderzoek bleek verder dat kijkers 1 procent van de reclames direct na de uitzending spontaan correct konden benoemen. De weinige reclames die worden onthouden, maken gebruik van liedjes, humor of beroemdheden. Ook merken die in één blok twee of drie keer uitzenden, onthoudt men vaker. Reclamemakers moeten zich dus meer bewust zijn van het veranderend gedrag en daarop inspelen, aldus de onderzoekers.