Uithoftram inzet machtsspel

Terwijl de bomen al gekapt zijn voor de aanleg van de Uithoftram, is in Den haag een machtsspel aan de gang tussen demissionair minister Melanie Schultz (VVD) en Kamerleden. Omdat de verkeersminister niet mag doorgaan met de verbreding van de A27, wil zij de toegezegde 110 miljoen euro voor de Uithoftram niet aan Utrecht geven.

Vooral Kamerleden van GroenLinks en D66 zijn verbolgen en beschuldigen de minister van het spelen van een machtsspel, waar de Utrechtse studenten de dupe van gaan worden.

Aanleiding is een besluit van een Kamermeerderheid om geen 'onomkeerbare besluiten' te nemen over de A27, tot het moment dat er een nieuw kabinet in Den haag zetelt. Schultz heeft de Kamer per brief laten weten, dat de aanleg van de Uithoftram en de verbreding van de snelweg ‘onlosmakelijk’ met elkaar verbonden zijn. Als de minister niet met het geld over de brug komt, moet de gemeente het bedrag voorfinancieren. En daar heeft ze de middelen niet voor.