Uncle Doekle wil jou

Veel hbo-opleidingen twijfelen hardop aan het instroomniveau van mbo’ers en havisten. Ze zien zich steeds vaker gedwongen bijspijkercursussen te geven. Vooral eerstejaars pabo-studenten lagen onder vuur. Die kregen daarom vorig schooljaar een landelijke rekentoets voorgelegd. Een kwart haalde zelfs na twee herkansingen geen voldoende.
Pabo-studenten zijn niet dommer dan andere studenten, vermoedt de HBO-raad. Die gaat daarom onderzoek doen naar het niveau van alle eerstejaars. Ongeveer vijfduizend studenten van zes verschillende opleidingen van tien hogescholen, waaronder de HU, krijgen een taal- en rekentoets voorgelegd. Onder de deelnemers worden tien iPods verloot.
Om studenten te werven, heeft de raad een poster gemaakt waarop voorzitter Doekle Terpstra als Uncle Sam staat afgebeeld met een priemende vinger: ‘Ik wil jou voor het taal- en rekenonderzoek.’ (HOP)