Universitair studentenplatform opgeheven

De landelijke vereniging van universiteiten VSNU heft haar inspraakorgaan voor studenten op. Wegens bezuinigingen moet de Studenten Advies Commissie verdwijnen. Geen ramp, vinden de studentenbonden, maar wel een gemis.

Eens in de vijf à zes weken besprak de VSNU haar beleid met de studenten van de SAC. De studentenraden van alle universiteiten stuurden een afgevaardigde en ook studentenbonden ISO en LSVb waren van de partij.

Maar de VSNU moet bezuinigen en schrapt de SAC, tot woede van de SAC zelf. ‘Met dit besluit worden alle 225.000 universitaire studenten monddood gemaakt’, schrijft de voorzitter in een persbericht.

Dat is wat ongenuanceerd, vinden studentenbonden ISO en LSVb. Maar beide betreuren de bezuiniging. Zoveel hoeft het toch niet te kosten, menen ze. En het was een goed platform om kennis en ideeën uit te wisselen. Natuurlijk kunnen de studenten nu bij ISO en LSVb terecht, maar dat is toch anders.

‘Wij werken via onze lidbonden, terwijl dit platform de partijen oversteeg’, zegt voorzitter Henno van Horssen van het Interstedelijk Studenten Overleg. Daar sluit Gerard Oosterwijk van de LSVb zich bij aan: ‘Wij zijn tegenspelers in het krachtenveld, terwijl dit los stond van politieke kleur.’ Ze betreuren beiden dat het om een bezuiniging gaat, en niet om een inhoudelijke beslissing.

Een woordvoerder van de VSNU zegt dat de organisatie voortdurend contact heeft met studenten. ‘Het studentenplatform was daarvoor niet noodzakelijk. We nemen studenten absoluut serieus en we nodigen ze altijd uit voor onze bijeenkomsten. Maar we moeten nu eenmaal bezuinigingen en het SAC kostte veel werkuren.’