Universiteit maakt computerruimte CO2-neutraal

De grootste computerzaal van de Universiteit van Amsterdam slurpt evenveel energie als zesentwintig huishoudens. Maar dat duurt niet lang meer, dankzij drie kleine windmolens, een zonnepaneel, zuinige verlichting en slimme computerinstellingen.

De computerruimte van de UvA wordt ‘CO2-neutraal’: dankzij zonne- en windenergie is er straks genoeg elektriciteit om de computers te laten draaien en het licht aan te doen.

Het idee is van econometriestudent Ewoud de Kok. Hij overtuigde het college van bestuur om ruim tweehonderdduizend euro te investeren. Naar verwachting is die investering na vijftien jaar terugverdiend. Minister Cramer van Milieu zal de nieuwe computerzaal openen. Dat is onderdeel van haar ‘Greenovator Tour’.