Universiteit moet fors bezuinigen

De Universiteit Utrecht moet in drie jaar tijd zo’n 30.5 miljoen euro bezuinigen. Dat is bijna 4.5 procent van het totale budget.

Dat meldt de universiteitskrant Ublad op de webiste. Uit de kaderbrief van het college van bestuur blijkt dat ook het onderwijs en onderzoek financiële offers moet brengen. Volgend jaar moet 17 miljoen aan besparing plaats vinden.

De grootste klappen vallen bij de centrale diensten, maar ook de faculteiten ontkomen niet aan de bezuinigingen. De komende weken wordt met de decanen besproken welke maatregelen nodig zijn.

In de berekeningen gaat het college onder meer uit van een vermindering van de Rijksbijdrage vanwege de kredietcrisis en duurder wordende huisvestingslasten.