Universiteit zit aan plafond

De Universiteit Utrecht (UU), de grootste van het land, moet steeds vaker nee verkopen aan scholieren die in Utrecht willen studeren.

Razendpopulaire studies als rechten en psychologie hebben het plafond bereikt. Voor deze studies moet je inmiddels loten. Wie pech heeft, moet uitwijken naar een andere stad.
‘Die faculteiten werden veel te groot, de colleges te massaal. Dat ging ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Studenten en docenten klaagden daarover. Daarom hebben we bij deze studies besloten minder studenten aan te nemen en tot loting over te gaan’, zegt Felipe Salve, als beleidsadviseur verbonden aan de Utrechtse universiteit.

Voor rechten kun je, zonder te loten, terecht in onder meer Amsterdam, Groningen of Nijmegen. Wie psychologie wil studeren heeft het moeilijker: ook in de meeste andere universiteitssteden geldt een numerus fixus.

Volgens Salve kan de UU (245 opleidingen, 29.000 studenten, 8600 medewerkers) niet veel meer groeien. ‘Voor veel studies is de grens bereikt: laten we meer mensen toe, dan wordt het simpelweg te massaal.’ Utrechtse studies die al langer een lotingsysteem hebben zijn bestuurskunde, biomedische wetenschappen, geneeskunde, diergeneeskunde en farmacie. Voorlopig komen er geen nieuwe lootstudies bij.

Bèta-opleidingen, zoals wiskunde, natuurkunde en biologie, kunnen daarentegen wel meer studenten gebruiken.

Foto: Universiteit Utrecht