UvA student wordt slimmer

Langzaam maar zeker stijgen de tentamencijfers aan de Universiteit van Amsterdam, meldt weekblad Folia. Maar niemand weet waarom. Worden studenten slimmer of docenten milder?

In dertien jaar tijd is het gemiddelde tentamencijfer gestegen van 6,11 naar 6,49. Dat merk je niet als je er middenin zit, zoals je de wijzers van een klok niet ziet bewegen. Maar de trend is zonneklaar. Er vallen bij de UvA tegenwoordig twee keer zoveel tienen en dertig procent meer negens. Leeftijd, geslacht, vooropleiding… in de statistieken doet er allemaal niet toe.

In de editie die donderdag verschijnt zoomt Folia op het verschijnsel in. Ook Amerikaanse instellingen als Harvard en Princeton kampen ermee. De oorzaken zijn niet bekend. Het kan zijn dat studenten harder gaan werken, maar ook dat ze scherper onderhandelen over hun eindcijfer.

Er blijven nog veel interessante vragen onbeantwoord. Wat is bijvoorbeeld de invloed van internationalisering, onderwijsvernieuwing, het bindend studieadvies en de hoeveelheid studenten per docent?