Vrouwen domineren academische pabo

Vrouwelijke studenten zijn veruit in de meerderheid bij de academische lerarenopleiding. Tussen de 52 eerstejaars bevindt zich slechts een mannelijke student.

De academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO), een initiatief van de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht, is dit studiejaar als eerste in het land van start gegaan. Afgestudeerden krijgen zowel een onderwijsbevoegdheid voor de basisschool als een universitair diploma onderwijskunde.

Het percentage vrouwelijke studenten bij de nieuwe bachelor is nog hoger dan bij de pabo van de HU en de universitaire opleiding onderwijskunde. Hoe dat komt weet projectcoördinator Joke Alink niet. ‘Daar kan ik alleen maar naar gissen.’ Er meldden zich wel meer mannen aan voor de vierjarige studie. Maar zij zijn niet door de selectie gekomen, niet geslaagd voor de middelbare school of kozen voor een andere studie.

De overgrote meerderheid van de eerstejaars is afkomstig van het vwo, een kleine groep is binnengekomen op basis van een behaalde propedeuse van een hbo- of universitaire studie.