Vrouwen te stoer met alcohol

Studentes overschatten hoeveel alcohol ze moeten nuttigen om aantrekkelijk te zijn in de ogen van hun mannelijke studiegenoten. Ze zitten er gemiddeld anderhalf glas naast.

Dat blijkt uit een enquêteonder 3753 Amerikaanse studenten aan twee universiteiten. De doorsnee mannelijke student kan het volgens dit onderzoek waarderen als een vrouw op een avond drie glazen alcohol consumeert, terwijl vrouwen denken dat bijna vijf glazen de norm is. Maar liefst 71 procent legt de lat te hoog.

Vrouwen schatten bovendien het geaccepteerde maximum te hoog in: ze denken dat mannen het geen probleem vinden als een vrouw ruim zes glazen alcohol wegtikt. Ook dat scheelt anderhalf glas met de werkelijke ideeën van mannen.

Traditioneel slaan mannen meer glazen achterover dan vrouwen, maar jonge vrouwen zijn de afgelopen dertig jaar steeds meer gaan drinken. Met alle risico’s van dien. Ruim eenderde van de Amerikaanse jonge vrouwen is wel eens beschonken achter het stuur gaan zitten en dertig procent miste wel eens een college als gevolg van een kater. Bijna een kwart had na het drinken ooit een ‘unplanned sexual activity’. En dan blijven lichamelijke klachten nog ongenoemd.

Sociale normen hangen sterk samen met drinkgewoontes. De onderzoekers hopen dat hun bevindingen ertoe bijdragen dat vrouwen eens een glaasje minder zullen nemen.

Ze schrijven dat ze graag eens zouden onderzoeken of mannen eveneens lijden aan waanideeën over hun aantrekkelijkheid als ze een paar glazen alcohol drinken in het bijzijn van vrouwen. Ze stellen niet de vraag of de voorkeuren van aangeschoten mannen op een barkruk misschien anders zijn dan die van nuchtere mannen op een bureaustoel.