Weer uitstel van het uitstel

Formeel heeft de Tweede Kamer nog steeds geen beslissing genomen over het afschaffen van de basisbeurs voor masterstudenten. Het debat hierover is opnieuw verplaatst.

Nu het kabinet is gevallen, moeten de fracties in de Tweede Kamer beslissen welke wetsvoorstellen nog besproken kunnen worden en welke er pas na de verkiezingen aan bod zullen komen. Maar opnieuw komt het er niet van. Vorige week vroegen de partijen van de zogenoemde Kunduz-coalitie om uitstel, omdat ze een akkoord aan het sluiten waren. Pas met het akkoord in de hand wilden ze beslissen welke wetsvoorstellen ze nog nodig hadden en welke niet.

Dit keer waren het de andere partijen die om uitstel vroegen. Want die wilden eerst weten hoe dit ‘Lenteakkoord’ zou uitpakken. Het moet eerst worden doorgerekend door het Centraal Plan Bureau voordat ze willen praten over het uitstellen of behandelen van wetten. Voor het hoger onderwijs zal het niet veel uitmaken. CDA, PvdA, SP en GroenLinks hebben al eerder laten weten dat ze het leenstelsel voor masterstudenten controversieel willen verklaren. Masterstudenten zullen volgend jaar dus hun basisbeurs behouden, alleen is dat nog niet formeel besloten.