Yes en Donald Duck populair onder studenten

De Donald Duck is het populairste weekblad onder mannelijke studenten. Vrouwelijke studenten lezen het liefst de Yes. Ook de Veronica Gids en de Glamour worden vaak geraadpleegd.

Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Studentservices onder 1775 studenten. Donald Duck wordt door bijna vijftien procent van de mannen genoemd, Yes heeft de voorkeur van bijna dertien procent van de vrouwen.

Het meest gelezen dagblad is de Metro: 42 procent leest de gratis krant regelmatig, de Spits wordt door 31 procent gelezen, de Pers door 12,6 procent. Kranten waarvoor moet worden betaald zijn aanzienlijk minder populair dan de gratis tabloids. Twaalf procent leest het AD, gevolgd door De Volkskrant (9,8 procent) en NRC Next (9,3 procent) en de Telegraaf (acht procent).

Het internet is voor studenten onmisbaar: 97 procent is aangesloten op het web. Mannen surfen gemiddeld zes uur per dag, vrouwen vijf.

Studentservices vroeg ook naar leengedrag: grofweg tweederde van de ondervraagden gaf aan zonder lening te kunnen, bijna zeventig procent zegt nooit rood te staan bij de bank. Rond de negentig procent van de studenten heeft bovendien een spaarrekening. Het onderzoek is volgens Studentservices representatief, al deden er relatief veel hbo’ers mee.