Zijlstra: niet lenen voor een nieuwe tv

Staatssecretaris Zijlstra vindt het belangrijk dat studenten goed worden voorgelicht over een lening bij DUO, maar hij wil het ook niet overdrijven. 'Het is hun eigen verantwoordelijkheid dat ze niet zomaar gaan lenen voor een nieuwe televisie.'

De demissionaire bewindsman zei dit zojuist tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Hij beantwoordde vragen van onder andere de ChristenUnie, die zich zorgen maakt over het leengedrag van studenten. Uit onderzoek van het Nibud bleek dat ruim een derde van de studenten tegenwoordig leent bij DUO en een schuld van ruim17 duizend euro opbouwt. Ze zijn vaak slecht op de hoogte van de aflossingsvoorwaarden en een klein deel van hen sluit de lening bovendien alleen af om 'leuk te kunnen leven'.

Zijlstra wil best kijken of de Dienst Uitvoering Onderwijs in haar formulieren voldoende aangeeft dat geld lenen geld kost. Maar hij ziet niets in het idee van Carola Schouten van de ChristenUnie om DUO te laten controleren of studenten elders ook leningen hebben lopen. Omdat de terugbetaling van leningen bovendien naar draagkracht geschiedt en een eventueel restant na vijftien jaar wordt kwijtgescholden, 'kan een studieschuld nooit een grote molensteen worden'.

Studeren is ook volgens het Centraal Plan Bureau een zinvolle investering, zegt Zijlstra en de eigen bijdrage van studenten kan nog best wat omhoog. Hij wilde als demissionair staatssecretaris niet ingaan op de suggestie van Kamerlid Jasper van Dijk (SP) om de langstudeerboete alsnog af te schaffen en zo de studieschuld binnen de perken te houden. 'Wij voorzien geen grote uitbreiding van het aantal leningen.'