Zijlstra: Onvoldoendes compenseren is prima

Dat eerstejaars studenten aan de Universiteit van Amsterdam straks een vijf mogen wegstrepen tegen een zeven betekent niet dat hun diploma minder waard wordt, stelt staatssecretaris Zijlstra opnieuw.

PVV-kamerlid Harm Beertema vindt dat de universiteit de onderwijskwaliteit geweld aandoet en stelde kamervragen. Ook studenten keerden zich tegen de maatregel.

Maar volgens Zijlstra is de instelling juist bezig om de uitval te verminderen en studenten meer bij hun studie te betrekken. ‘Empirisch onderzoek heeft laten zien dat het vooruitzicht een onvoldoende te kunnen compenseren, voor studenten een aanmerkelijke stimulans is om harder te werken’, schrijf hij. Bovendien mag het gewoon van de wet.

De UvA is niet de enige universiteit waar studenten in bepaalde gevallen een vijf kunnen compenseren met een zeven. Dat gebeurt al aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en aan de Universiteit Leiden.