Zorgtoeslag kwijt door foute verzekeraar

Een studente moet van de rechter haar zorgtoeslag terugbetalen, omdat ze een dubieuze studentenzorgverzekering had. Maar niemand kan vertellen om welke verzekering het gaat.

De studente kreeg 692 euro aan zorgtoeslag voor 2009. Die moet ze terugbetalen, want ze had er achteraf gezien geen recht op. Ze had weliswaar een speciale zorgverzekering voor studenten, maar die was niet aangemeld bij het College voor Zorgverzekeringen.

Bovendien voldeed de verzekering verder ook niet aan de wettelijke eisen, constateerde de rechter in Utrecht. Een bezoek aan de huisarts zou bijvoorbeeld niet worden vergoed, terwijl dat gewoon in het basispakket hoort.

Welke verzekeraar dit was? Het staat niet in het vonnis en de rechtbank mag geen extra informatie geven. Ook de Belastingdienst mag om redenen van privacy geen nadere toelichting geven. Bij het ministerie van Volksgezondheid weten ze het evenmin.

Goed advies heeft de woordvoerder van Volksgezondheid wel. Wie twijfelt over zijn zorgverzekering, zou even moeten kijken op vergelijkingswebsites als www.kiesbeter.nl of www.independer.nl. Als de zorgverzekering daar tussen staat, dan zal het wel in orde zijn. Maar honderd procent garantie kan ze niet bieden.

De website van het College voor Zorgverzekeringen geeft ook geen uitsluitsel: er is daar geen openbaar register van alle aangemelde zorgverzekeringen. Iemand van het CvZ oppert dat mensen bij twijfel naar de inschrijving van de zorgverzekeraar bij de Kamer van Koophandel kunnen kijken. 'Als de verzekeraar nog maar net bestaat, moet je misschien twee keer nadenken voordat je ermee in zee gaat.'