Nullijn docentensalaris voorlopig van de baan

De nullijn voor onderwijspersoneel is dankzij het gisteren gesloten ‘sociaal akkoord’ voorlopig van de baan. Het kabinet hoopt dat het nu niet meer nodig zal zijn om 4,3 miljard euro extra te bezuinigen.

Om in 2014 niet boven een begrotingstekort van drie procent uit te komen, kondigde minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem in februari een extra bezuinigingspakket aan. Het salaris van onder andere docenten werd daarin bevroren. Maar werkgevers en werknemers zijn bang dat de extra bezuinigingen de economie zullen schaden, dus zijn ze opgeschort. Premier Rutte hield gisteren de mogelijkheid open dat ze weer op tafel komen als de economie niet aantrekt.

De Algemene Onderwijsbond is blij dat het onderwijspersoneel wellicht weer wat meer gaat verdienen. 'Met nullijnen en een hoge werkdruk lok je geen studenten naar de lerarenopleidingen', aldus vicevoorzitter Ben Hoogenboom. 'Dat blijft nog wel even een probleem, maar zonder nullijn kunnen we een begin maken met de oplossing.'

In feite heeft het kabinet niets te zeggen over de lonen van docenten, omdat dit een zaak is van werkgevers en werknemers. Maar de overheid kan natuurlijk wel beslissen om onderwijsinstellingen minder geld te geven.

Het salaris van universitaire docenten is dit jaar wel gestegen, terwijl het salaris van hbo-docenten gelijk bleef. Op 1 oktober loopt de hbo-cao af en moet er opnieuw onderhandeld worden.