Omstreden Utrechtse scriptie gaat weer online

De omstreden masterscriptie van de Utrechtse studente Elke Dijstelberge over de ‘chaos’ bij het Utrechtse Jongerenloket, wordt vrijdag op de universitaire scriptiesite teruggeplaatst. De universiteit noemt de affaire “een storm in een glas water”.

Dat meldt de website DUB van de Universiteit Utrecht. Gisteren ontstond ophef over de scriptie, toen gemeenteraadsleden van de Utrechtse VVD vragen stelden aan het college van B. en W. Op de scriptie zou een embargo tot 2050 rusten. Volgens de universiteit is de scriptie offline gehaald omdat er namen instonden die hadden moeten worden geanonimiseerd.

Volgens het scriptieonderzoek, dat door Geen Stijl boven water werd gehaald, is het een puinhoop bij het Utrechtse loket dat jongeren moet helpen bij het vinden van een opleiding of baan. Jongeren kregen een flinke stagevergoedingen waar zij niets tegenover hoefden te stellen. Dat wekte de belangstelling van criminele jongeren.

De gemeente Utrecht liet vorige maand nog een persbericht uitgaan waarin het jongerenloket een “succes” werd genoemd. De gemeente liet de pilot door adviesbureau BMC evalueren en wil deze met een jaar verlengen. Over twee weken vergadert de gemeente over de toekomst van het jongerenloket.