Onderwijsfestival opent met minister, die meer waardering wil voor docenten

Opening van het O&O Festival, met minister en collegevoorzitter - foto: Kees Rutten

Minister Ingrid van Engelshoven is vol lof over de docenten in het hoger onderwijs, liet ze blijken tijden het Onderwijs en Onderzoek Festival van de HU op donderdag 23 januari. En de toekomstplannen van de minister van Onderwijs en de HU vertonen grote overeenkomsten, zo luidt een van de conclusies.

‘De eerbied voor docenten mag groter’, beklemtoonde Van Engelshoven tijdens de opening van het festival. Haar toespraak en het gesprek daarna met collegevoorzitter Jan Bogerd, vormden de aftrap van het festival in de voormalige fabriekshal Werkspoorkathedraal. Het vond voor de derde keer in deze vorm plaats. Voor het eerst heet het Onderwijs & Onderzoek Festival.

‘Het gaat goed met het hoger onderwijs’, stelde de minister optimistisch. ‘Nog wel’, voegde ze eraan toe. Want de werkdruk op hogescholen en universiteiten is groot. ‘Daar moeten we ons zorgen over maken.’ Aan een journalist van NRC vertelde ze dat er grosso modo een miljard extra voor het hoger onderwijs nodig is. Maar dat bedrag kan ze morgen nog niet op tafel leggen. Wel wil ze het op de agenda zetten. ‘Dit is mijn inzet voor komend jaar en als het mij gegund is de volgende kabinetsperiode.’

Studiesucces en digitalisering

In gesprek met collegevoorzitter Jan Bogerd blijkt al snel dat de strategische agenda van het ministerie veel overeenkomt met de ambities uit het ontwikkelplan van de HU. Dan gaat het bijvoorbeeld over studiesucces en digitalisering. Niet zo raar, stelt de minister. Want het eerste jaar is zij meerdere keren bij de HU op bezoek geweest. Ze hoorde daar dat een dove student van boven de dertig jaar geen recht meer heeft op een tolk. Dat vond ze niet kunnen. Zo’n verhaal hielp haar bij het opzetten van de strategische agenda.

Op het Onderwijs en Onderzoek Festival kunnen studenten en medewerkers van de HU inspiratie opdoen, over de grenzen van de eigen opleiding. Presentatoren op de dag zijn student Journalistiek Rick Pietersz en comedian/dagvoorzitter Esther van der Voort. In verschillende tenten, opgesteld in de enorme industriële hal van de Werkspoorkathedraal, vinden 54 sessies plaats over bijvoorbeeld het jongerenbrein, hoe big data onderzoek helpt en het geven van feedback aan studenten. In een jaren vijftig huiskamer kunnen mensen met een virtuele bril aan de slag.

Afscheid van collegelid Anton Franken

Later vanmiddag zijn er prijzen te vergeven voor de docent, honoursstudent, onderwijsinnovatieteam en onderzoeker van het jaar. Ook start om 15.00 uur de nieuwjaarsbijeenkomst, met het afscheid van collegelid Anton Franken. Jan Bogerd en collegelid Tineke Zweed nemen de kick-off van het 25-jarig bestaan van de HU voor hun rekening.

De bel voor de laatste ronde op de afsluitende borrel klinkt om 19.00 uur.