Onderwijsinspectie wacht op signalen ‘tentamenboetes’

Universiteiten en hogescholen die studenten een vergoeding vragen als ze zich te laat inschrijven voor een tentamen, hoeven niet bang te zijn dat de Onderwijsinspectie morgen al op hun stoep staat.

Gisteren liet minister Bussemaker de Tweede Kamer weten dat sommige onderwijsinstellingen de wet overtreden door een vergoeding te vragen aan studenten die zich na de deadline voor een tentamen inschrijven.

Maar de Onderwijsinspectie staat nog niet klaar om uit te rukken. 'Als wij signalen krijgen van studenten, gaan we handhavend optreden', laat een woordvoerder weten. 'Maar niet elke klacht is een signaal voor mogelijk onrechtmatig gedrag.'

Servicekosten
Een korte rondgang langs de media van universiteiten en hogescholen leert dat heel wat instellingen 'service-' of 'administratiekosten' in rekening brengen aan trage inschrijvers. Het gebeurt onder meer bij de Erasmus Universiteit, bij de Rijksuniversiteit Groningen, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Leiden. Daar kaartten studenten het onderwerp al in 2012 aan.

Donderdag presenteert het Interstedelijk Studenten Overleg een zwartboek vol klachten die sinds januari zijn ingediend bij zijn ‘meldpunt collegegeld’.