Onderzoek: helft studenten krijgt geen stagevergoeding

Bijna de helft van de studenten krijgt tijdens de stage geen financiële vergoeding. Dat is vooral het geval in het onderwijs en de zorg. Bij stagiairs die wel worden betaald, bestaan grote verschillen in de hoogte van de vergoeding.

Dat blijkt uit onderzoek van ResearchNed onder 4900 studenten in opdracht van studentenorganisatie ISO, schrijft de NOS. Een kwart van de studenten die op stage gaat, wordt ingezet als regulier werknemer, maar zonder eerlijke vergoeding.

Het ISO komt binnenkort met een plan om dit stagemisbruik tegen te gaan. Zo moet een vergoeding via de cao verplicht zijn. Ook moeten de rechten van stagiairs duidelijker worden, de begeleiding beter en moet er controle op het stageaanbod komen.