Ontbijtsessies aan de HU voor ‘politieke junkies’: Gaat ‘Bernie’ winnen?

Foto: Gage Skidmore/Flickr: https://flic.kr/p/2itJrSH

Wie wordt de kandidaat voor de Democaten? En wint Trump uiteindelijk de verkiezingen? ‘Politieke junkies’ en andere geïnteresseerden in de Amerikaanse politiek kunnen wekelijks hun hart ophalen aan de Padualaan 97. Bijna elke donderdagochtend organiseert student Sam du Mosch een ontbijtbijeenkomst over de voorverkiezingen in de VS.

Donderdag 20 februari gaf Amerikadeskundige Raymond Mens (oud-student Journalistiek aan de HU) zijn visie op de stand van zaken. In 2016 oogstte Mens verbazing met de stelling dat Donald Trump de verkiezingen wel eens zou kunnen winnen. Tijdens de sessies komen de uitslagen aan de hand van de voorverkiezingen per staat aan de orde.

Het is de derde keer dat het verkiezingsontbijt plaatsvond. Tot nu toe is het nog niet zo druk, vertelt organisator Du Mosch, tweedejaars lerarenopleiding Engels. Hij telt tussen de tien tot 15 belangstellenden. Maar gaandeweg zal de politieke spanning toenemen en hopelijk ook de deelnemers, zegt hij.

De sessies zijn op donderdag van half 9 tot half 10 ’s ochtends en vrij toegankelijk voor alle studenten en medewerkers van de HU. Er staat voor de bezoekers een gratis ontbijt klaar.

Trump vs welke democraat

Op 5 maart staat Tom Kleijn, voormalig correspondent in Amerika, op het programma. De weken erna volgen Amerikadeskundigen Koen Petersen, Willem Post en Charles Groenhuijsen. De focus ligt nu op de verkiezingsstrijd van de kandidaten voor de Democratische Partij, vertelt Du Mosch. ‘Het is interessant om te zien wie van de Democraten het straks opneemt tegen Trump’, meent hij. Wordt het Pete Buttigieg, Bernie Sanders of Elisabeth Warren?

Sam du Mosch organiseert de bijeenkomsten uit eigen interesse. Daarnaast hoopt hij er een Honoursster voor te verdienen. ‘Ik werd gegrepen tijdens de vorige verkiezingen’, vertelt hij. ‘Het was spannend omdat er geen zittende president meedeed. Ook ik dacht dat Hillary Clinton zou winnen. Ik begon er boeken over te lezen en bleef hele nachten op tijdens de debatten en uitslagen.’

De uiteindelijke verkiezing voor de president van de Verenigde Staten is op 3 november 2020.