Groene vakantie vibes

Op interrail met de gelukkige koe. Tanja weet hoe

Foto: Kees Rutten

Duurzaam vakantievieren, hoe doe je dat? In deze rubriek spreekt Fanny de Vries, oud-student Social Work en medewerker van de Green Office, met studenten en medewerkers die kiezen voor een groene vakantie. Wat drijft hen en kunnen ze het aanbevelen?

We spreken vandaag Tanja (24). Ze studeert Accountancy aan de Hogeschool Utrecht.

Wat was jouw mooiste zomer?

Een paar jaar geleden maakte ik een prachtige duurzame reis in m’n eentje die ik iedereen zou willen aanraden. Ik ben gaan Interrailen. Dat is een speciaal treinkaartje waarbij je in bijna elke trein in Europa kan instappen. Je hebt hierdoor alle vrijheid.

Ik koos voor een ticket van een maand waarbinnen ik vijftien dagen mocht reizen. Het ticket kostte ongeveer 300 euro; een grote bulk geld in één keer maar het geld is het zeker waard. Bij sommige treinen moest ik trouwens wel een extra reservering maken, maar ik haalde het geld voor het reizen er zeker uit.’

Vlakbij de grens van Servië en Montenegro.

De Interrail Pas is een enkele treinpas waarmee je op een vastgesteld aantal reisdagen zoveel kunt reizen als je wilt op deelnemende treinnetwerken in Europa. Je kunt kiezen uit verschillende geldigheidsperiodes, van 4 reisdagen tot maximaal 3 maanden (Bron: Interrail).

Waar ben je geweest?

‘Ik bezocht Duitsland, Tsjechië, Slovenië, Servië, Bosnië en Montenegro. Op al die plekken sliep ik in hostels. Ik was toen al vegan en vond het prettig dat ik overal de mogelijkheid had om voor mezelf te koken.

In het begin vond ik alleen vakantie vieren best spannend. Berlijn was mijn eerste bestemming waar ik veel dingen over de Tweede Wereldoorlog heb gezien. Dat kwam soms best wel binnen. Vervolgens ging ik door naar Dresden waar ik ook pittige museums bezocht. Deze keer deed ik het samen met anderen uit hetzelfde hostel, dat voelde een stuk beter.

Ik was vooral benieuwd naar de Balkanlanden, omdat ik daar nog nooit was geweest. Het voelde ook een beetje ‘onbegaand’. Je hoort niet vaak dat mensen op vakantie gaan naar een Balkanland.’

Het mooiste was misschien wel de beroemde rit van Belgrado, Servië naar Bar, Montenegro. Een lange treinreis dwars door een rotsachtig landschap met bergen. De rails liep soms langs een rivier en dan weer door een kloof. Je zit echt van ochtends vroeg tot avonds laat in de trein, de rit duurt namelijk ongeveer elf uur. De trein staat er trouwens om bekend dat hij vaak vertraging heeft, dus daar moet je rekening mee houden.

In de trein ontmoette ik twee Amerikanen waar ik negen uur lang mee heb gekletst. We keken samen naar het voorbij zoevende landschap en de zonsondergang. Als je alleen reist ben je eigenlijk nooit alleen, je hebt altijd wel aanspraak.’

‘Ik was onder indruk van de stad Mostar, de tweede grootste stad van Bosnië. Het was nog zichtbaar dat daar niet lang geleden een oorlog was geweest. Een deel van de stad was weer opgebouwd maar als je verder buiten het centrum ging, zag je verlaten gebouwen en kogelgaten in de muren. Het was ook heel bruisend met leuke cafeetjes en veel toeristen.’

Ik heb op reis gebruik gemaakt van de app Happy Cow. Van tevoren maakte ik me zorgen of ik wel goed veganistisch zou kunnen eten tijdens mijn reis in de Balkan landen. Mijn verwachting was dat ze daar alleen vlees zouden eten, maar het viel me alles mee. Met deze app kan je zoeken waar overal ter wereld de vegetarische en vegan restaurants zijn.’

Tanja; ‘’Hiernaast zie je een veganistisch maaltijd in Mostar, Bosnië en Herzegovina. Gevonden via Happy Cow!’