Op Inholland ploeteren de langstudeerders nog voort

Na een affaire uit 2010 worstelt Hogeschool Inholland nog steeds met een groep langstudeerders. Maar het gaat de goede kant op, zegt collegevoorzitter Jet de Ranitz.

Hogeschool Inholland kampt met de nasleep van problemen uit 2010, toen bleek dat de opleidingen commerciële economie en media & entertainment management niet goed genoeg waren. Begin 2014 kregen beide studies weer een voldoende van onderwijskeurmeester NVAO, maar dat stuitte toen op veel scepsis.

Regeringspartijen en oppositie fileerden de beslissing, met name vanwege het reservoir aan langstudeerders dat het niet lukte een diploma te halen. Die studenten vielen tussen wal en schip: hun onderwijs bleek niet goed genoeg, maar om af te studeren moeten ze alsnog voldoen aan strenge eisen.

Ook het Interstedelijk Studenten Overleg hekelde destijds de kwaliteit van de afstudeerbegeleiding en de Landelijke Studenten Vakbond noemde de herkeuring zelfs 'onacceptabel'. Om een vinger aan de pols te houden, dwong de Kamer af dat de minister voortgangsrapportages stuurt over de langstudeerders.

Zevende jaar
Het gaat om 1.214 studenten die in 2012 vijf jaar of langer stonden ingeschreven,
schrijft minister Bussemaker van Onderwijs deze week aan de Tweede Kamer. Van de langstudeerders commerciële economie was vorig jaar 31 procent afgestudeerd, van media en entertainment management 41 procent. De rest staat nog ingeschreven of is zonder diploma van school gegaan.

Collegevoorzitter Jet de Ranitz is  tevreden over de voortgang. 'Studenten die in hun zevende jaar zitten doen er niet voor niets langer over dan gebruikelijk. Over het algemeen is hun situatie complex. Wat wij bieden varieert van afstudeerbegeleiding tot jobcoaching voor studenten die zonder diploma stoppen. Per geval kijken we wat er nodig is en wat er binnen onze mogelijkheden ligt.'

Eind 2016 opnieuw
Volgens minister Bussemaker toont de tussenrapportage aan 'dat het verbeterproces nog niet is afgerond'. Maar ze heeft vertrouwen in de begeleiding die studenten ontvangen en is blij dat Inholland veel aandacht heeft voor scholing van docenten en examinatoren. 'Veranderingen kosten nu eenmaal tijd.'

De minister houdt zich verder op de vlakte. Een onafhankelijk panel gaat eind 2016 opnieuw langs bij de twee opleidingen. Dan wordt er gekeken of de problemen met langstudeerders zijn opgelost en of het eindniveau nog steeds goed genoeg is. Inholland licht het ministerie in over de resultaten van dit onderzoek. De Ranitz: 'Tot die tijd gaan we verder met wat we nu doen.'