Opeens 7650 euro van rekening afgeschreven

Opeens kon hij niet meer pinnen bij het tankstation. Zonder waarschuwing vooraf had Avans Hogeschool geprobeerd van een eerstejaars student een verhoogd collegegeld van 7650 euro te innen.

De zaak kwam voor de geschillencommissie van Avans, meldt hogeschoolkrant Punt. De student had zich voor een opleiding aan de hogeschool ingeschreven en verwachtte het normale tarief te moeten betalen. Maar toen zijn inschrijving eenmaal was goedgekeurd, behaalde hij het diploma van zijn eerste opleiding, aan een andere hogeschool. Hij volgde het landelijke nieuws niet zo goed, miste de discussie over het verhoogde collegegeld voor tweede opleidingen en moest opeens de volle mep betalen.

Hoe goed moeten onderwijsinstellingen de stapelaars voorlichten? De geschillencommissie van Avans denkt dat de hogeschool dit keer tekort is geschoten en adviseert om deze student zijn opleiding geheel tegen het gewone tarief te laten volgen. Officieel zou hij jaarlijks 7.650 euro moeten betalen, maar dat vindt de geschillencommissie in dit geval niet redelijk. Het college van bestuur zal zich over de kwestie buigen.