Video

Opgelicht, blut en wanhopig: internationale studenten op de Utrechtse woningmarkt

Opgelicht worden, maandenlang wonen in een hostel en soms zelfs gedwongen je studie afbreken en terugkeren naar huis omdat je geen woonruimte kunt vinden: voor veel internationale studenten is het praktisch onmogelijk om woonruimte te vinden in Utrecht.

Waar het voor Nederlandse studenten al een behoorlijke uitdaging is om een geschikte kamer te vinden, is het voor internationals zonder enig netwerk in Nederland en zonder kennis te hebben van de Nederlandse taal en cultuur bijna helemaal onmogelijk.

En dan willen veel Nederlandse studenten ook liever geen international in huis, wanneer er dan eindelijk ergens een kamer vrijkomt. Uit onderzoek van DUB en Trajectum, uitgevoerd door studenten aan de Hogeschool Utrecht, blijkt dat 45 procent van de Utrechtse studenten hoe dan ook geen internationale student kiest als nieuwe huisgenoot.

Met name de taal- en cultuurverschillen zijn een belangrijke reden om internationale studenten af te wijzen. Dat is niet makkelijk voor hen. ‘Het was wel een cultuurshock’, zegt de Nepalese Trishula in gesprek met Trajectum. Zij woont nu in huis bij een HU-docente.

Zulke hospita’s kunnen uitkomst bieden voor het huisvestingsprobleem van internationale studenten. Hospi Housing biedt een platform daarvoor. Inmiddels zijn er zo’n twintig internationale studenten via dit hospita-platform ondergebracht.

‘Het streven is dat dat er volgend jaar honderd zijn’, zegt Joost Bokkers van Hospi Housing. ‘Daarom ook een dringende oproep: we zijn hard op zoek naar gezinnen in Utrecht die een kamer over hebben voor een internationale student!’

Video: Lotte Boon