Opkomst bij verkiezingen aan de HU loopt achter

Campagnefoto van lijst @HU in de Hogeschoolraad

De opkomst bij de verkiezingen bij de HU loopt flink achter in vergelijking met de voorgaande jaren. Dat concludeert de Kiescommissie op basis van de aantallen uitgebrachte stemmen op donderdag 14 mei.

‘Helaas moeten we tot de conclusie komen dat de stemresultaten ernstig – zo niet dramatisch – achterlopen ten opzichte van afgelopen jaren’, concludeert Coen van den Braber, student en medewerker van de Kiescommissie. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de coronamaatregelen, waardoor er geen campagne in de gebouwen van de hogeschool mogelijk is. Ook kunnen kandidaten de studenten en medewerkers niet fysiek aanspreken.

Drie dagen na de start van de verkiezingen heeft bijna 3 procent van de studenten gestemd op de studentgeleding in de Hogeschoolraad. Bij medewerkers ging tot nog toe zo’n 24 procent stemmen voor HSR-kandidaten.

Instituutsraden

Bij de instituutsraden stemden relatief de meeste studenten bij Finance and Accounting (8 procent) en het minst bij Archimedes (2,5 procent). Maar Archimedes telt behoorlijk meer studenten dan Finance and Accounting en in absolute aantallen zijn daar dus meer studenten gaan stemmen.

Het grootste percentage stemmers bij de opleidingscommissies trok Vaktherapie (ruim 25 procent; dit is een kleine opleiding) gevolgd door de gezamenlijke OC van Finance and Accounting (10 procent). De minste animo is er tot nu toe bij Verpleegkunde (bijna 2 procent) en Communicatie (nog geen 1,5 procent).

De Dienstenraad trok bijna 25 procent stemmers onder medewerkers van HU Diensten.

Achterban

De medezeggenschap is gebaat bij de steun van veel studenten en medewerkers, vindt Van den Braber. ‘Toch hebben we er alles aan gedaan, en dat doen we nog steeds, om de verkiezingen en de promotie ervan online door te laten gaan’, zegt hij. Er is bijvoorbeeld de campagnesite HUelect.nl opgericht. Vandaag en maandag stuurt de HU een herinneringsmail aan studenten en medewerkers.

Stemmen kan nog tot en met maandag 18 mei 17.00 uur.

Lees ook: ’Wil je invloed uitoefenen? Ga dan stemmen’

Bron: Kiescommissie