In de verkiezingsweek hoopt men wederom op meer stemmen

Foto: Kees Rutten

Vanaf vandaag kunnen medewerkers en studenten van de HU stemmen voor de medezeggenschapsraden. De kandidaten voeren deze week acties om meer stemmen te trekken, want de opkomst valt al jaren tegen.

Om 10.00 uur vanochtend was de feestelijke opening van de verkiezingsweek op de HU en UU, met stemhokjes, ideeënbussen en een ware fotobooth. De HSR, U-raad en VIDIUS stonden met kraampjes tegenover SPAR University en deelden popcorn uit. Ook Wilma Scholte op Reimer (collegevoorzitter HU) en Anton Pijpers (collegevoorzitter UU) waren erbij.

Mailtje om te stemmen

Elke HU-medewerker en student kreeg vandaag een mail om via WebElect te stemmen voor de medezeggenschapsraad van de Hogeschoolraad. In die raad komen totaal tien medewerkers en tien studenten. Zij beslissen mee over zaken als BSA, wat er moet gebeuren met het geld van de HU, bestuursbeurzen en werkplekken voor studenten.

Je moet er wel even voor gaan zitten. Studenten kunnen stemmen op een van de 39 deelnemende studenten. Er zijn 17 partijen (‘lijsten’), met veel eenlingen. De grootste lijst is Vlijmscherp.

Medewerkers kunnen stemmen op één van de 40 deelnemende medewerkers. Daar zijn in totaal 25 lijsten. De grootste is HUzo!. Een grote nieuwkomer is HUstainable.

Oude video van Trajectum over de HSR

Instituutsraden

Een deel van de medewerkers en studenten kan daarnaast nog stemmen voor de medezeggenschapsraad van een instituut of dienst. Dat ligt er dus aan bij welk instituut je studeert of bij welke dienst of instituut je werkt. Een aantal raden had namelijk precies evenveel plekken als kandidaten. Ook kwam het voor dat er zelfs te weinig kandidaten waren: dan hoeven er natuurlijk geen verkiezingen te worden gehouden.

IJs en popcorn

Dinsdag, woensdag en donderdag zullen mensen van Team Advisering over Medezeggenschap op verschillende locaties ijs en popcorn uitdelen, samen met een aantal kandidaten die zichzelf daar promoten.

Mychaíra Haft, campagneleider: ‘Door deze acties maken we mensen er bewust van dat deze verkiezingsweek er is en dat ze kunnen stemmen. We beantwoorden hun vragen, delen wat lekkers uit en werken samen met de kandidaten. Hopelijk leidt dat tot een hogere opkomst tijdens de verkiezingen.’

Sommige kandidaten voeren daarnaast nog campagne door bijvoorbeeld te flyeren. Ook staan er borden met posters bij de ingang van de gebouwen.

Lage opkomst

De afgelopen jaren is de opkomst van stemmers voor de medezeggenschapsraden erg laag. In 2022 stemde 3,9 procent van de studenten en 34,3 procent van de medewerkers. Haft: ‘Medezeggenschap is ook niet per se een sexy onderwerp, maar het is wel heel belangrijk: studenten en medewerkers kunnen invloed uitoefenen op de kwaliteit van het onderwijs.’

De lage opkomst is een landelijke trend. Dijkgraaf sprak zijn zorgen vorig jaar uit. Studentenorganisaties ISO en LSVb voerden campagne voor meer bekendheid.

Ook het aantal kandidaten dat zich aanmeldt om lid te worden van een medezeggenschapsraad is laag. Dit jaar werd de termijn om je op te geven daarom ook verlengd. Omdat er niet voor elke raad voldoende kandidaten zijn, of precies genoeg, zijn er daarom niet voor elk instituut verkiezingen.

Andere activiteiten

Woensdag zal de Speld LIVE een show geven. In een humoristische sketch van een half uur wordt aandacht besteed aan de medezeggenschap.

Op 20 maart en 25 april, in aanloop naar de verkiezingsweek, was er al een pubquiz over de medezeggenschap georganiseerd.

Stemmen kan tot en met dinsdag 21 mei, 17.00.