Opnieuw incident met ‘banga-lijst’ bij studentenvereniging Vindicat

Een lid van studentenvereniging Vindicat uit Groningen is geschorst omdat hij een lijst met vrouwelijke studenten heeft opgesteld met ‘schunnige’ en ‘seksistische’ teksten. Dat meldt de NOS.nl.

Vindicat-voorzitter Wessel Giesel noemt het ‘een eenmansactie’ die niet past bij de nieuwe verenigingscultuur’. Op de lijst staan ruim honderd vrouwen die hierover inmiddels op de hoogte zijn gesteld. Ook de Groningse universiteit, Hanzehogeschool en de politie zijn door de vereniging ingelicht.

Vindicat kwam de afgelopen jaren vaker negatief in het nieuws. Door dergelijke ‘banga-lijsten’ maar ook door uit de hand gelopen restaurantbezoek, illegale feesten en een vechtpartij. De vereniging kreeg een tijd geen bestuursbeurzen en was tijdelijk niet meer welkom op officiële gelegenheden van hogeschool en universiteit.