Opnieuw studenten ‘bangalijsten’ ontdekt, nu op Telegram

Op de berichtendienst Telegram zijn nieuwe bangalijsten ontdekt. Daarop staan namen, contactgegevens, foto’s en video’s van vrouwelijke studenten uit Utrecht. Met seksistische opmerkingen, schrijft NOS.

Het kenniscentrum voor online misbruik OffLimits wil dat het Openbaar Ministerie Telegram dwingt om de lijsten te verwijderen. Het kenniscentrum roept minister van Justitie Yesilgös op om actie te ondernemen.

Leden van het Utrechts studentencorps USC maakten eerder een dergelijke lijst, zo werd in maart bekend. Even later verscheen nog een bangalijst met Utrechtse studentes. De makers zijn onbekend. Vidius studentenunie kondigde vrijdag aan studenteorganinsaties te helpen met het verbeteren van hun sociale veiligheid.