Opnieuw behalen minder hbo’ers hun diploma

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar daalt het studiesucces in het hbo. Bij lerarenopleidingen en economische hbo-studies behaalt minder dan de helft van de studenten binnen vijf jaar een diploma.

De lerarenopleidingen hadden tot enkele jaren geleden een tamelijk goed rendement. Meer dan zestig procent van de studenten haalde binnen vijf jaar het diploma. Nu is dat nog maar 49,7 procent, blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Hogescholen. Voor het eerst is het studiesucces van deze hbo-sector onder de vijftig procent gedoken.

Bij de economische opleidingen was dat vorig jaar al zo. Ze leveren nu opnieuw een paar tienden in en blijven steken op een studiesucces van 48,5 procent na vijf jaar.

Ook na acht jaar studeren doen de economen het matig. Als enige sector weten ze niet boven de zeventig procent uit te komen. De kunstopleidingen presteren vanouds het best: 75,9 procent van de studenten rondt daar binnen acht jaar een opleiding af.

Volgens Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, kan het studiesucces omhoog door een betere studiekeuze: 'We willen dat studenten vaker direct de goede studie kiezen en door minder te wisselen sneller hun diploma halen.'

Mannen trekken het gemiddelde flink naar beneden. Minder dan twee op de drie mannen (65,3 procent) weet binnen acht jaar na aanvang van de hbo-opleiding een diploma te behalen. Bij vrouwen is de score veel hoger: 77,9 procent.

Het verschil tussen mannen en vrouwen weegt veel zwaarder dan het verschil in vooropleiding. Alles bij elkaar presteren mbo’ers in het hbo minder goed dan havisten, maar vrouwelijke mbo’ers verslaan de mannelijke havisten. Vwo’ers halen over het algemeen veel vaker binnen acht jaar de eindstreep dan andere studenten, maar vrouwelijke havisten gaan de mannelijke vwo’ers voorbij.

Zoiets geldt ook voor afkomst. Allochtone studenten van niet-westerse komaf hebben het moeilijker in het hoger onderwijs: slechts 59,7 procent heeft binnen acht jaar het hbo-diploma op zak, tegen 74,8 procent van de autochtone studenten. Maar vrouwelijke hbo-studenten van niet-westerse afkomst (een studiesucces van 66,3 procent) evenaren de autochtone mannen (68,1 procent).

Al met al blijkt de zwakste student in het hbo de mannelijke mbo’er van niet-westerse afkomst. Die haalt in minder dan de helft van de gevallen binnen acht jaar een diploma. Autochtone meisjes van het vwo vormen verreweg de sterkste groep: meer dan negentig procent van hen studeert uiteindelijk af.