Oproep colleges HU en UU: ‘bangalijsten’ verwijderen

USC - Foto: Kees Rutten

Alle studenten van de HU en Universiteit Utrecht (UU) hebben woensdag en mail gekregen met de oproep om de ‘grietenpresentatie’ te verwijderen. De slachtoffers van deze lijsten vroegen om hulp hierbij, via hun advocaten.

De afgelopen periode zijn meerdere ‘bangalijsten’ verspreid met namen, persoonlijke gegevens en seksuele opmerkingen van vrouwelijke Utrechtse studenten, onder meer door studenten van het Utrechts Studenten Corps (USC). Dat heeft ingrijpende gevolgen voor deze studentes. ‘Ze voelen zich terecht aangetast in hun privacy en gevoel van veiligheid’, schrijft het college van bestuur.

Sterk signaal

De advocaten van de slachtoffers hebben de colleges van bestuur van de HU en UU gevraagd om mee te werken aan een oproep om de lijsten te verwijderen. De besturen geven met deze mail aan alle studenten en een publicatie op EénHU gehoor aan. Zij vinden dat de situatie ‘vraagt om een sterk signaal dat de HU en UU dit gedrag niet accepteren’.

Dergelijk gedrag is ‘weerzinwekkend en overschrijdt het toelaatbare’, staat in de brief. ‘Daarom vragen we iedereen nog eens expliciet om verdere verspreiding, ook in de toekomst, te voorkomen door deze lijsten te vernietigen. We doen een beroep op jullie om anderen die de lijst(en) hebben, hierop aan te spreken.’

De advocaten van de studentes wijzen erop dat het in bezit hebben van deze lijsten strafbaar is. Ook als iemand de lijsten ongevraagd heeft ontvangen en niet verder heeft doorgestuurd. Wie de lijst(en) niet verwijdert, riskeert volgens de advocaten vervolging.