Oud-student: ‘Ik kaartte die racistische passages vier jaar geleden al aan’

Foto: Kees Rutten

Oud-student Haroune Amdini zegt dat hij vier jaar geleden al racistisch lesmateriaal aankaartte bij zijn docent. In het NTR-programma De Nieuwe Maan vertelde hij gisteren hoe hij bot ving, waarom hij het erbij heeft laten zitten en hoe hij denkt over de verklaring van de schrijver en de HU.

Het begon op 21 juni. Studente Human Resource Management Ezra Serik plaatste een foto van een boek op Facebook met deze vraag: ‘Hogeschool Utrecht, is dit de literatuur die wij voorgeschreven krijgen?’

Op de afbeelding stond een passage over ‘jonge Marokkanen.’ Ze zouden ‘geen respect hebben voor de regels’ en ‘nauwelijks binnen de grenzen van de samenleving functioneren.’

Docenten: ‘Blinde vlek’

De volgende dag kreeg Serik een telefoontje van haar docent, zo meldde het AD diezelfde dag nog: het lesboek ging eruit. En niet zoals gepland, vanwege de leeftijd van het boek, maar per direct, vanwege de racistische teksten. Ook de HU-woordvoerder reageerde: ‘Het is leerzaam dat een student dit aankaart. We hebben dit lesboek al zes jaar in gebruik. Er heeft nooit eerder iemand over aan de bel getrokken.’ Ten slotte reageerde ook een aantal docenten: de woorden waren al die tijd ‘een blinde vlek’ voor ze geweest.

Op de wens van de hogeschool een gesprek over racisme met haar studenten te willen voeren, liet Serik weten: ‘Ik heb zelf niet echt andere dingen meegemaakt, maar ik vind het leuk om daarover mee te denken.’

Vier jaar geleden

Gisteren vertelde oud-student Haroune Amdini aan NTR-programma De Nieuwe Maan dat hij het boek al vier jaar geleden met verbijstering had gelezen. Na een gesprek met het thuisfront was hij ermee naar zijn docent gegaan. Diens reactie was dat hij de woorden niet zo letterlijk moest nemen en dat de auteur alleen maar wat voorbeelden probeerde te geven. Amdini vertelt hoe hij verslagen uit het gesprek kwam en concludeerde dat hij nergens terecht kon met zijn klacht.

De schrijver van het lesboek verklaart in hetzelfde programma dat de voorbeelden uit zijn publicatie verouderd zijn, maar dat ze anno 2008 gangbaar waren. Zijn bron was het NRC en hij had voormannen van de PvdA gesproken die verslag hadden gedaan van hun werk als buurtcoach. Nu, twaalf jaar later, zou hij andere voorbeelden noemen en er vanwege de gevoeligheid genuanceerder over hebben geschreven.

Voortaan doen we het anders

Amdini toont zich in de uitzending niet onder de indruk van de argumenten van de schrijver. Ook de reactie van de hogeschool noemt hij ‘aan de late kant.’ Hij betreurt het aantal studenten die de teksten al die jaren niet hebben aangekaart, vanwege vrees voor repercussies. Hij noemt het ‘erg’ dat hij het er destijds bij heeft laten zitten en is ervan overtuigd dat er meer racistisch lesmateriaal bestaat. Hij raadt iedereen aan om racistische passages voortaan aan de kaak te stellen en zich hierin niet te laten leiden door angst.

Ook interessant: Uit Curaçao komen en hier studeren. Hoe voelt dat?