Pabo-studenten naar regiofinale voorleeswedstrijd

Pabo-studente Simone van Laar heeft de voorronde van de nationale pabo voorleeswedstrijd van Hogeschool Utrecht gewonnen. Samen met Maroesja Kool, pabo-student van de HU Amersfoort, gaat zij naar de regiofinale van de nationale voorleeswedstrijd.
De jury leefde erg mee met de voorlezing uit Soldaat Wojtek, een boek van Bibi Dumon Tak over een beer in het Poolse leger. 'Simone las heel levendig voor. Ze gaf klank aan de verschillende karakters, zonder rare stemmetjes te gebruiken', legt juryvoorzitter en kinderboekschrijver Koos Meinderts uit. 'Daarnaast heeft ze een originele keuze gemaakt met een geschiedenisboek waarin veel lastige namen voorkomen.' De deskundige jury bestond verder uit John Beeckman (voorlezende opa en pabo-docent taal bij de HU Amersfoort) en Merel en Lara uit groep 7.

Opdracht
In de pauze van de voorronde droeg Koos Meinderts gedichten, liedjes en verhalen voor uit zijn dertig jaar schrijverschap. Hij gaf de aanwezige juffen en meesters in spe een opdracht mee: 'Het is jullie taak om kinderen aan het lezen te krijgen en dat kun je haast niet beter doen dan door heel veel voor te lezen.' Lezen geeft volgens Meinderts begrip: 'Je leeft maar één leven maar als je leest, leef je ook even het leven van een ander.'

Winnares Simone van Laar vond het heel leuk om mee te doen met de voorleeswedstrijd: 'Ik kan hier ook iets in kwijt van mijn hobby, toneel.' Van Laar won twee boeken, een cd van Koos Meinderts en mag naar de regionale finale op 27 maart in Theater de Kom in Nieuwegein. De nationale pabo voorleeswedstrijd wordt georganiseerd door Stichting Lezen.

Bron: HU Redactie