Padualaan 99: nog veel te doen

Beton, beton en plassen regenwater: aan Padualaan 99 wordt hard gewerkt, voor het nieuwe werken en leren – met kleine aanpassingen. Dat bleek op de rondleiding voor medewerkers, afgelopen dinsdag.

Door: Marc Janssen

Het voormalige gebouw van de Faculteit Communicatie en Journalistiek moet eind dit jaar klaar zijn voor de huisvesting van het Institute for Engineering & Design (IED) en het Instituut voor Gebouwde Omgeving (IGO). Nu ondergaat het een zeer drastische verbouwing.

binnenin1_opmaat Beter
Na het sloopwerk van de afgelopen maanden zijn de oude contouren van het gebouw slechts moeizaam terug te vinden. De lijnen voor een nieuw onderwijspand zijn al uitgezet. En dus hangt op de oude binnenplaats een ijzeren constructie, als nieuw dak voor het (extra hoge) laboratorium. En de nieuwe centrale bibliotheek lijkt een enorme omvang te krijgen. Op het dak toont docent Arie van Scheepen trots de Duurzame Energie Proeftuin in aanbouw: die wordt beter dan het bestaande energiedak op Nijenoord, weet Van Scheepen nu al.

Of alles beter wordt is nog de vraag. De uitgangspunten zijn gelijk aan die van het al langer verbouwde Heidelberglaan 7: het gebouw wordt ingericht voor het nieuwe werken en leren, met veel transparantie. Het leidde bij de Heidelberglaan tot veel klachten, over geluidsoverlast en een gebrek aan privacy voor met name docenten – die een werkplek moeten vinden tussen de studenten. Maar het is te laat om in de vaste bouw aanpassingen door te voeren. Dat zou leiden tot vertraging in de bouw en extra kosten.

binnenin2_opmaatGlaswanden
Toch wordt er rekening gehouden met de lessons learned bij de Heidelberglaan. De eerste verdieping is voor de instituutspleinen, de tweede etage vooral voor de individuele werkplekken. En als het nodig is, komen er extra glaswanden die het geluid tegenhouden.

Meer over de verhuisbewegingen van de HU op HU ontwikkelt.