Penningmeester krijgt 180 uur taakstraf

De student die als penningmeester van studievereniging Forum 13.000 euro verduisterde, is veroordeeld tot een taakstraf van 180 uur, waarvan 60 uur voorwaardelijk, met een proeftijd van 2 jaar.

Dat heeft de politierechter afgelopen week besloten. De zaak kwam in het voorjaar van 2018 aan het licht bij Forum, de studievereniging voor economische opleidingen. Het bestuur zag in mei meerdere onverklaarbare overschrijvingen op de bankrekening. Na contact met de raad van toezicht en raad van advies van Forum besloten ze de penningmeester te schorsen. De politie hoorde de student diezelfde maand nog. Deze bekende al snel, ook tegenover het bestuur. Afgesproken werd dat er een terugbetalingsregeling zou komen.

Die regeling is er inmiddels gekomen. Daar bovenop komt dus de taakstraf. De vereniging liet in september al weten dat het blij was met de schuldbekentenis en terugbetalingsregeling. ‘Dat maakt het voor ons draaglijker en minder ingewikkeld.’