Penningmeester steelt geld van studievereniging Forum

Studenten op weg naar introkamp van Forum Foto: Forum/Facebook.

Bij studievereniging Forum aan de HU heeft de penningmeester een onbekend geldbedrag verduisterd. De rest van het bestuur deed hiervan aangifte bij de politie. De student heeft spijt en wil het bedrag terugbetalen.

Het bestuur van de studievereniging voor economische opleidingen ontdekte half mei meerdere onverklaarbare overschrijvingen op de bankrekening, vertelt toenmalig voorzitter Niels van Harten. Daarop schorste het bestuur de penningmeester, na contact met de raad van toezicht en raad van advies van Forum. De politie onderzoekt de zaak, waarbij de student inmiddels is gehoord.

Het bestuur ‘baalt’ van het voorval. ‘Wij hebben met de penningmeester gesproken en hij heeft schuld bekend’, zegt Van Harten. ‘Hij werkt mee aan het onderzoek en aan een oplossing. Er komt een terugbetalingsregeling. Dat maakt het voor ons draaglijker en minder ingewikkeld.’

Alle leden van de studievereniging hebben al voor de zomervakantie informatie gekregen hierover. Ook is is het incident besproken in de algemene ledenvergadering. Die stemde in met het ontslag van de penningmeester. Daarnaast zijn de directies van de instituten voor economische opleidingen op de hoogte gesteld.

‘Trieste zaak’

Van Harten wil niets zeggen over de hoogte van het bedrag. Forum gaat hierdoor niet failliet en kan de rekeningen gewoon betalen, zegt de voorzitter. De studievereniging is in 2012 opgericht en heeft zo’n duizend leden. Het lidmaatschap is gratis. Forum krijgt subsidie van de economische instituten. Het organiseerde ook dit jaar weer de introductie van zo’n 250 eerstejaars. Begin dit studiejaar trad een nieuw bestuur aan.

HU-woordvoerder Seger Pijnenburg noemt het een ‘trieste zaak’ maar wil er verder niets over zeggen. Hij verwijst naar het bestuur van de studievereniging.