Pilot met schakeltrajecten tussen mbo en pabo

Drie hogescholen beginnen volgend jaar met een pilot waarin mbo-studenten worden klaargestoomd voor de pabo. Het schakeltraject duurt een half jaar en is bedoeld voor scholieren van alle opleidingen.

Eind oktober had minister Bussemaker al aangekondigd de doorstroom van het mbo naar de pabo te willen verbeteren. Ze beloofde in 2017 zo’n 2,5 miljoen euro beschikbaar te stellen om een ‘diverse instroom’ van de pabo te bevorderen.

Eén miljoen daarvan gaat nu volgens het Rotterdamse hogeschoolblad Profielen naar drie hogescholen die in september starten met een pilot om de overgang naar de pabo voor mbo’ers soepeler te maken. Het gaat om de Haagse Hogeschool en de hogescholen van Amsterdam en Rotterdam.

Studiefinanciering
De pilot is vooral bedoeld voor mbo’ers die niet zijn opgeleid tot onderwijsassistent. Zij kunnen aan het eind van hun opleiding een voltijds schakeltraject van een half jaar volgen. De schakelaars blijven ingeschreven op hun roc, maar volgen het programma bij de pabo’s. Tijdens deze periode kunnen ze gewoon studiefinanciering blijven ontvangen.

In het programma worden de mbo’ers onder meer voorbereid op de toelatingstoetsen van de pabo in aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Ook is er aandacht voor rekenen en taal en wordt er ingegaan op het beroep van de leraar.

Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt het nieuws, maar kan nog niets kwijt over de precieze invulling. Ook is nog niet bekend welke mbo-instellingen er meedoen.