Columns

Porno

Altijd aantrekkelijk als titel, porno. Trajectum columnist André Weststrate zegt dat alle mannen porno kijken. Dat is dus een flinke doelgroep voor porno leveranciers. In de naam van alle FEM-lectoraten staat het woord innovatie. Niet onze lectoraten zijn de echte vernieuwers, maar de degenen die hun boterham in de porno-industrie verdienen. En dat is al eeuwen het geval. Laten we echter iets meer dan honderd jaar teruggaan.

De eerste goed bekeken nog schokkende bewegende zwart-wit beelden zijn korte erotische films. De meeste omzet met de eerste langere zwart-wit en latere kleurenfilms in bedompte bioscoopzaaltjes wordt behaald door de pornoboeren. Waar die term ‘boeren’ vandaan komt weet ik niet. De eerste neonreclame, u roept maar. Als we enkele decennia overslaan en uitkomen bij de eerste videofilms, zijn het de videoboeren met hun wortels vaak in de porno-industrie, die ze verhuren.

En de pornoboeren zijn de eersten die het betalingsverkeer via internet voor het bekijken van pornofilmpjes goed geregeld hebben. Eén van de eerste korte 3D-films waar de geslachtsdelen bijna voor het grijpen zijn, ook daar zit de porno industrie achter. Het zal niet lang duren en via de binnenkort verkrijgbare 3D printers komen de opblaaspoppen te voorschijn. Leergierige marketeers zijn dus de facto voor hun vak in porno geïnteresseerd.