President Trump wil studieschulden terugdringen

Voor studenten is het misschien wel goed nieuws dat Donald Trump is verkozen tot de volgende president van de Verenigde Staten. Hij wil het collegegeld verlagen en de ‘crisis van studieschulden’ oplossen.

In zijn campagne ging het meestal over andere onderwerpen. Het leek vooral de vraag hoe grof de presidentskandidaat mocht zijn. Kon hij inderdaad zeggen dat Clinton naar de gevangenis moest en dat je vrouwen in hun kruis mocht grijpen?

Maar over het hoger onderwijs heeft Trump zich ook uitgelaten. We gaan het collegegeld verlagen en de crisis in de studieschulden oplossen, zei hij in oktober in Ohio. Een studieschuld mag voor studenten geen molensteen om hun nek zijn voor de rest van hun leven. ‘We’re gonna work it out, folks.’

Heel zwaar
Na afstuderen zouden studenten hooguit 12,5 procent van hun inkomen hoeven terug te betalen aan hun studieschuld. En na vijftien jaar zou het afgelopen moeten zijn. ‘Want het is heel zwaar voor jonge mensen.’

Daarbij wil hij onderwijsinstellingen dwingen hun skyrocketing collegegelden te verlagen. ‘Als de overheid de studieleningen gaat subsidiëren, heeft zij ook het recht om te verwachten dat colleges hun vermogen in hun studenten investeren.’

Hij dreigde dat colleges hun belastingvrijstelling op giften konden verliezen als ze niet meewerkten aan het verlagen van de studiekosten voor studenten. ‘Ze moeten het doen, en snel ook.’

In ruil zal hij de regelgeving voor het hoger onderwijs terugdringen, zodat de colleges daar minder geld aan kwijt zijn. En hij onderstreepte verder dat hij het recht op vrije meningsuiting op de campussen zal beschermen.

Cool
Vooral voor dat laatste kreeg hij veel applaus van de zaal. Daar was hij verbaasd over. ‘Wow, dit waarderen jullie nog meer dan de lagere studiekosten! Dat is indrukwekkend. Wat is er aan de hand? Dat is cool.’

De president van Amerika is bepaald geen alleenheerser, dus het is de vraag wat er van de plannen terecht zal komen. Volgens het campagneteam van Hillary Clinton waren het sowieso loze beloften die Trump deed en waren haar plannen veel duidelijker. Zij wilde studeren aan publieke onderwijsinstellingen gratis maken voor kinderen uit gezinnen met een inkomen lager dan 125 duizend dollar per jaar.

Overigens loopt er een rechtszaak tegen Donald Trump vanwege zijn Trump University. Die bood particuliere, niet-geaccrediteerde opleidingen aan in vastgoed, management en ondernemerschap. Hij zou studenten valse beloften hebben gedaan. Volgens Trump is de rechter niet objectief vanwege diens Mexicaanse afkomst. Deze maand zou de aankomende president als getuige in de rechtszaal moeten verschijnen.