Programma raadt leeftijd en geslacht twitteraars

Een nieuw computerprogramma is goed in het schatten van leeftijd en geslacht van twitteraars. Gemiddeld scoort TweetGenie beter dan mensen. Help het onderzoek een handje en ga zelf de strijd aan.

TweetGenie is ontwikkeld door Dong Nguyen, promovenda van de Universiteit Twente. Met het programma willen zij en haar collega’s van het Meertens Instituut uitzoeken hoe verhalen en geruchten zich op sociale media verspreiden.

Intussen verspreidt het nieuws over TweetGenie zich als een olievlek op Twitter. De website is momenteel moeilijk bereikbaar. Allerlei twitteraars willen weten of het programma hun geslacht en leeftijd kan raden.

'Het programma is nu nog tamelijk simpel', zegt Dong Nguyen. 'Wie veel over school twittert, zit waarschijnlijk nog op school. Wie over tentamens en bijbaantjes twittert, is waarschijnlijk student. En jongeren twitteren meer over zichzelf dan ouderen.'

Maar vanaf een jaar of vijfendertig verandert er niet zoveel meer. Dan wordt het moeilijker schatten. Op de website kun je Tweetgenie naar je eigen tweets laten kijken, maar je kunt ook een wedstrijdje doen: kun je geslacht en leeftijd van twitteraars beter voorspellen dan Tweetgenie?

De makers kunnen zien welke twitteraars voor mensen moeilijk of makkelijk in te schatten zijn. Aan de hand van die kennis wil Nguyen het programma verfijnen.

Het programma is bedoeld voor taalkundig onderzoek, maar de ontwikkelde techniek mogelijk is ook interessant voor 'allerhande marketingdoeleinden', schrijft het Meertens Instituut.