Protesterende HU’ers uit Tweede Kamer gezet

HU-docent Joost de Bruin verstoorde dinsdagavond met een aantal kritische studenten en leerlingen het debat rondom het leenstelsel. Vanaf de publieke tribune verklaarden zij het leenstelsel moreel failliet waarna ze de Tweede Kamer uit werden gezet.

De Bruin schreef woensdag een uitgebreide open brief aan de Tweede Kamerleden en vooral aan Jet Bussemaker – die brief is hier helemaal te lezen – waarin hij de actie nog een keer uitlegt: ‘Alleen de oppositiepartijen in de Tweede Kamer lijken in te zien in welk moreel en financieel fiasco het Nederlandse hoger onderwijs zich lijkt te schikken.’

En hij wil alle partijen nog een keer duidelijk uitleggen dat het hoger onderwijs zoals we het nu kennen flink verandert wanneer het leenstelsel wordt doorgevoerd omdat het onderwijs niet meer voor iedereen weggelegd is. Daarbij zet hij ook z’n vraagtekens bij de investering in het onderwijs die Bussemaker heeft beloofd.

Aan het einde van zijn brief roept De Bruin Kamerleden op het voorgenomen leenstelsel niet in de huidige vorm door te voeren en hij nodigt de onderwijsminister uit voor een open gesprek. Of zijn oproep zin heeft, is nog maar de vraag. Een politieke meerderheid steunt dit plan, maar het kan nooit kwaad om hen te wijzen op de gevolgen van deze voorgenomen versoberingen.