PvdA Amersfoort: bibliotheek langer open

De openbare bibliotheek in Amersfoort dient rond de tentamenweken tot middernacht open te zijn voor studenten. Het college van B&W moet die wens kenbaar maken aan de plaatselijke bibliotheek.

Dat schrijft de PvdA afdeling Amersfoort in een motie, die nog moet worden besproken in de gemeenteraad. De hoofdvestiging zou een week voor en tijdens de tentamens tot twaalf uur ’s avonds open kunnen zijn, zo is het voorstel. Veel van de duizenden studenten van de HU Amersfoort zouden gebruik willen maken van de studieplekken in de bibliotheek.

De geplande verhuizing van de bibliotheek van de Zonnehof naar het Eemplein, vlakbij de HU Amersfoort, zou een mooi moment zijn de studenten deze handreiking te geven. De bieb is nu nog tot maximaal acht uur ’s avonds open. Bibliotheken in steden als Utrecht en Amsterdam houden de deuren rond de tentamenperiode al langer open om de tentamendrukte op te vangen, stelt de PvdA.